Navigatie overslaan

"Er is geen andere mogelijkheid dan REVO; niets anders komt in de buurt"

In 2008 voerde ANT Industries, toeleverancier voor de luchtvaart, een studie uit naar mogelijkheden om zijn productieprocessen te verbeteren, hieruit bleek dat inspectie een belangrijk knelpunt was. "Er waren jaarlijks duizenden niet-productieve uren waarin producten geïnspecteerd werden of daarop wachtten. Aan deze kostbare onderdelen wordt dan geen enkele waarde toegevoegd", aldus Shaun Rowley, directeur productie en verkoop bij ANT.

Inspectie van uit producten

De aankoop van een nieuwe coördinatenmeetmachine (CMM), uitgerust met een Renishaw REVO vijfassig scansysteem, heeft de situatie echter aanmerkelijk veranderd. "Met deze nieuwe machine zetten we een heel andere toon. Er is geen andere mogelijkheid dan REVO; niets anders komt in de buurt", vertelt Shaun Rowley. "Het dichtstbij kwam een systeem dat vijf maal zo veel kost, maar dat kon niet dezelfde verwerkingscapaciteit behalen."

ANT produceert ruim 1000 verschillende bewerkte onderdelen, waarvan ongeveer 85% naar de luchtvaartindustrie gaat en waarbij eindinspectie een belangrijke rol speelt. Voor de luchtvaartindustrie is eindinspectie op een CMM vanzelfsprekend, en ANT moet dit als onderdeel van het productieproces mee aanbieden aan hun klanten. Van sommige onderdelen moet 100 % geïnspecteerd worden; bij andere moet 1 op de 10 geïnspecteerd worden. "Met REVO lopen we voor op onze concurrentie, en dat helpt ons beslist bij het verkrijgen van opdrachten", weet Alan Naylor, technisch directeur bij ANT en zeer tevreden over de nieuwe CMM. "Niet alleen zijn de inspectietijden enorm verkort, maar we kunnen nu ook complexe vormen meten zoals de voorste randen van schoepbladen, wat eerst niet mogelijk was."

In zijn geavanceerde, uiterst efficiënte productie gebruikt ANT Industries ook Renishaw meettasters voor werkstukinspectie en gereedschapscontrole in hun meerassige bewerkingscentra en CNC-draaibanken. Maar de inspectie na de productie moest verbeterd worden om gelijke tred te houden. 

"Onze inspectiemethode heeft nu een geheel andere aanpak", legt Shaun Rowley uit. "In korte tijd hebben we een grote sprong gemaakt van langzaam meerdere punten meten op de oude Tesa CMM naar snel 5-assig scannen. Maar de operator kon het heel goed volgen, en momenteel programmeren we gemiddeld een nieuwe werkorder per dag. Ook had de oude CMM grote moeite om de vereiste nauwkeurigheid vast te houden. Over het hele meetvolume waren er kleine maar lastige inconsistenties, die we steeds moesten corrigeren voor een acceptabel resultaat. Het werd tijd om iets te doen."

Shaun Rowley is bijzonder onder de indruk van hoe het REVO systeem een bepaald turbineblad met een zeer complexe vorm meet. "Elk van deze schoepbladen kostte ons 2 uur meettijd, en nu kan dat in 20 minuten. Met zo'n verwerkingscapaciteit vind ik het prima als klanten vragen om van hun onderdelen 100 % te inspecteren. Maar dat is niet het hele verhaal; het gaat ook om een complexe vorm met een kritische voorste rand die de schakelende CMM helemaal niet kon meten." 

Een 83% kortere inspectietijd bereiken

Voordat de nieuwe CMM met het REVO systeem er was, moest ANT deze vorm meten met behulp van projectietechniek, wat bewerkelijk was en lang duurde. Nu doet het REVO systeem hetzelfde werk met een snelle profielscan, waarbij de meetgegevens op het CAD-model gelegd worden en per gebied andere toleranties gelden. "De mogelijkheden die we nu hebben vormen een essentieel zakelijk voordeel", voegt Shaun Rowley toe. Ook de kalibratie van de taster, periodiek nodig om de nauwkeurigheid te behouden, is er aanzienlijk op vooruit gegaan. Vroeger kostte het zo'n twee uur om alle verschillende tasthoeken voor een meetroutine te kalibreren. Het REVO systeem kalibreert in slechts 20 minuten.

ANT had zijn nieuwe CMM snel nodig om de metingen aan schoepbladen van een grote opdracht te kunnen uitvoeren. Besloten werd om een nieuwe keramische CMM-frame van Metris (nu Nikon Metrology) aan te schaffen, zonder tastersysteem en besturing. De Y aslengte werd 2 m, de X as 1,2 m en de Z as 1 m, zodat ook grote motorringen te meten zijn. Renishaw rustte de frame vervolgens uit met het REVO vijfassig meetkop- en tastersysteem, en met de UCC2 universele CMM-besturing. Dit werd vóór de installatie bij ANT gedaan in de Renishaw assemblagefabriek in Gloucestershire, hoewel Renishaw ook ter plaatse bij klanten op machines monteert.

Het systeem maakt gebruik van Renishaws nieuwe MODUS™ metrologiesoftware, die veel indruk maakte op Alan Naylor. "De ondersteuning door Renishaw was uitstekend. Ze trainden niet alleen onze operators in het gebruik van de MODUS software, maar introduceerden ook een nieuwe manier van denken over inspectiemethodes. Zoiets kan afschrikken, maar het bleek een heel eenvoudige overgang te zijn."