Navigatie overslaan

Casestudie ruimtevaart

Point cloud sectioner

In traditionele meetstrategieën moeten doorsnedeprofielen op een schoepvorm afzonderlijk worden gemeten. Er moet een DMIS-deelprogramma worden gegenereerd en uitgevoerd voor elke benodigde doorsnede, en als verdere doorsnedeprofielen in de toekomst nodig zijn, moet het blad worden nagemeten.

De Renishaw point cloud sectioner (PCS) biedt een nieuwe, meer flexibele aanpak. Met APEXBlade en Renishaws REVO meettaster kan nu de hele schoepvorm worden vastgelegd met sleepscanmetingen. Deze metingen genereren een wolk met gegevenspunten van het puntmidden voor de hele vorm van de schoep. Vervolgens kunnen met PCS offline doorsnedeoppervlakken worden gegenereerd op een vlak door de vastgelegde puntenwolk van gegevens.

De PCS is gebouwd op de GML, wordt uitgevoerd door MODUS en kan telkens opnieuw worden gebruikt voor meetgegevens, zowel op het moment van meten als in de toekomst als er extra doorsnedes op andere plaatsen nodig zijn. Er hoeft dan niet opnieuw gemeten te worden.

  • MPCS oppervlaktedoorsnede genereren met kogelroltechniek om cosinusfouten te elimineren

APEXBlade - De GML haalt de angel uit complexe 5-assige padplanning

Op het gebied van inspecties met coördinatenmeetmachines (CMM's) is de mogelijkheid om machine-inspectieprogramma's te schrijven van cruciaal belang. Deze taak doet meestal een beroep op inspectiesoftwarepakketten maar dit is steeds complexer geworden omdat de tastersystemen zelf zich ontwikkeld hebben van eenvoudige, handmatige 3-assige systemen (verplaatsen en aanraken) naar indexeerbare 3-assige continue scankoppen. Stel u vervolgens de volgende stap voor in programmeercomplexiteit dankzij de nieuwste scankoppen zoals de Renishaw REVO continue 5-assige scankop.

  • REVO video showing blisk measurement and surface analysis with SurfitBlade software

Revo sleepscannen APEX padgeneratie

APEXBlade is een pakket dat ontworpen is om de continue 5-assige scanpadproductie aanzienlijk te vereenvoudigen. Het is gebouwd op de GML en vraagt gebruikers om gewoon nominale geometrie te importeren - in dit geval van schoepen voor vliegtuigmotoren - en het blad te selecteren dat moet worden gemeten, waarna automatisch het optimale 5-assige sleepscanpad over de schoep bepaald wordt.

Het resulterende DMIS-deelprogramma is toegesneden om specifiek te passen op, en te worden geïmporteerd in, Renishaws eigen MODUS inspectiepakket voor CMM's, van waaruit het kan worden uitgevoerd.

Binnen deze toepassing wordt de GML veelvuldig gebruikt met een add-in, die ontwikkeld werd voor het complexe padplanningprobleem bij zeer beperkte meetvolumes, om botsingen te voorkomen en voor optimale tasterconfiguraties in de hele planningscyclus.